SAM DUQUETTE
she/they | elle/iel
Bio
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Sam Duquette (she/they) is a transfeminine Québécois Canadian contemporary artist based in Tiohtià:ke | Mooniyang | Montréal, unceded indigenous land. In 2024, Sam received her BFA in Ceramics and Sculpture at Concordia University. She is also deeply engaged in ceramic art research and development at the Kinawind research lab. Her artistic practice navigates the nexus of tradition and technology, delving into the materiality of the earth, gender fluidity, and archaeological heritage. She is currently involved in the collective Everything Already Present which focus their research work on exploring locally sourced earth materials and alternative ceramic techniques. Sam's artistic journey includes a transformative month-long field school residency at the Guldagergaard International Ceramic Research Center in Denmark where she immersed herself in diverse wood firing methods and other techniques. Her work has recently been shown in an online exhibition with the Gardiner Museum (Toronto) for the International Ceramic Art Fair, in group exhibitions at Art Mûr (Montreal), Eastern Bloc (Montreal), Jano Lapin gallery (Montreal), Espace Loulou (Montreal), Atelier Galerie 2112 (Montreal), VAV gallery and 4th Space (Concordia University, Montreal) and Galerie le 1040 (Montreal).
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Sam Duquette (elle/iel) est une artiste contemporaine canadienne transféminine québécoise basée à Tiohtià:ke | Mooniyang | Montréal, territoire autochtone non cédé. En 2024, Sam a obtenue son baccalauréat en beaux-arts en céramique et sculpture à l'Université Concordia. Elle est également profondément engagée dans la recherche et le développement de l'art céramique au laboratoire de recherche Kinawind. Sa pratique artistique navigue à la croisée de la tradition et de la technologie, en plongeant dans la matérialité de la terre, la fluidité des genres et le patrimoine archéologique. Elle est actuellement impliquée dans le collectif Tout Déjà Présent qui concentre leurs travaux de recherche sur l'exploration des matériaux terrestres d'origine locale et des techniques céramiques alternatives. Le parcours artistique de Sam comprend une résidence d'un mois au Guldagergaard International Ceramic Research Center au Danemark, où elle s’est immergée dans diverses techniques de cuisson au bois. Son travail a récemment été présenté dans une exposition en ligne avec le Gardiner Museum (Toronto) pour la Conférence Internationale en Art Céramique et a fait l'objet d'expositions collectives à la galerie Art Mûr (Montréal), Eastern Bloc (Montréal), galerie Jano Lapin (Montréal), Espace Loulou (Montréal), Atelier Galerie 2112 (Montréal), galerie VAV et 4th Space (Université Concordia, Montréal) et à la Galerie le 1040 (Montréal).
Artist Statement
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My artistic practice reflects my personal journey, drawing from diverse material explorations and spatial interventions to explore themes of identity and belonging. Through my work, I confront the notions of absence and tension as symbols of the discomfort often felt within a world that predominantly validates the binary. I create art that celebrates the entire spectrum of gender identity and embodies fluidity. Working with earth and clay as raw materials, I embrace temporality and legacy, fossilizing earth materials into ceramic objects that serve as contemporary artifacts, representing and celebrating trans identity throughout history. My techniques are in constant evolution, influenced by the encounters and discussions within my community, driving me to experiment with materials and create at the intersection of tradition and technology.
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Démarche Artistique
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Ma pratique artistique reflète mon parcours personnel, s'appuyant sur diverses explorations matérielles et interventions spatiales pour explorer les thèmes de l'identité et de l'appartenance. À travers mon travail, je confronte les notions d'absence et de tension comme symboles du mal-être souvent ressenti dans un monde qui valide majoritairement le binaire. Je crée de l’art qui célèbre le spectre de l’identité de genre et incarne la fluidité. Travaillant avec la terre et l'argile comme matières premières, j'embrasse la temporalité et l'héritage, fossilisant des matériaux terrestres en objets de céramique servant d'artefacts contemporains, représentant et célébrant l'identité trans à travers l'histoire. Mes techniques sont en constante évolution, influencées par les rencontres et les discussions au sein de ma communauté, me poussant à expérimenter avec les matériaux et à créer un dialogue à l'intersection de la tradition et de la technologie.